Monday 27 March 2017

JENIS-JENIS SUGAR GLIDER

1) CLASSIC GREY
SG jenis Classic Grey ini merupakan salah satu jenis SG yang paling mudah untuk dicari di pasaran di Malaysia. Oleh kerana popularitinya yang semakin meningkat seiring dengan waktu. Selain itu, harganya classic grey juga lebih murah daripada jenis SG yang lain. Ciri-ciri warna bulu dari jenis ini adalah didominasikan oleh abu-abu dengan kombinasi warna putih. Tapi, warna putih biasanya terletak pada bahagian dadanya, sebagian telapak tangan dan wajahnya.Seterusnya, para pecinta haiwan SG juga banyak yang memelihara SG jenis ini. 
CLASSIC GREY

2) WHITE FACE
SG white face merupakan jenis SG yang memiliki warna putih pada bahagian wajah. Ini kerana sesuai dengan namanya white face yang bermakna wajah yang putih. Jenis ini jika diperhatikan sedikit mirip dengan jenis classic grey. Namun, bulu sugar glider white face lebih putih daripada yang jenis classic grey. Warna putih pada wajahnya juga lebih banyak dibandingkan dengan jenis classic grey. Walaupun ciri-cirinya mirip dengan jenis classic grey, sugar glider jenis white face memiliki harga yang jauh lebih mahal. 
WHITE FACE

3) WHITE TIP
SG jenis white tip adalah jenis yang memiliki warna dominan hitam. Yang menjadikan white tip unik adalah pada ujung ekornya berwarna putih. Oleh itu, sesuai dengan nama jenisnya iaitu “white tip” yang memberi makna “ujungnya putih”. Walaupun warna tubuhnya didominasi oleh warna hitam, tetapi jenis ini memiliki kemiripan corak dengan sugar glider white face pada bagian wajahnya. Harga sugar glider white tip tergolong dalam linkungan harga yang mahal iaitu lebih mahal daripada white face. Walauipun yang membezakan hanya pada bulunya tetapi jenis SG white tip cukup sukar untuk didapati.
WHITE TIP

4) MOSAIC
SG jenis mosaic merupakan jenis yang memiliki corak warna abu-abu muda yang sedikit mirip dengan dengan SG jenis white face. Corak abu-abu tersebut terletak pada bagian wajah dan juga pada bagian tengah punggung. Sedangkan bagian tubuh lainya didominasi dengan warna putih. Harga SG jenis ini antara SG yang mahal dipasaran Malaysia.
MOSAIC

5) LEUCUISTIC
Jenis SG yang satu ini jika diperhatikan mempunyai kemiripan seperti sugar glider jenis albino. Yang membezakan jenis lecuistic dengan albino adalah pada bagian matanya. Sugar glider jenis lecuistic pada bagian matanya berwarna hitam sedangkan albino berwarna merah. Untuk harga jenis ini tidak mempunyai perbezaaan yang jauh dengan jenis albino kadang kala lebih murah dan kadang kala lebih tinggi. Jenis leucuistic antara jenis SG yang termahal di pasaran kerana jenis ini sukar untuk didapatkan di pasaran Malaysia.
LEUCUISTIC

6) ALBINO
SG jenis albino merupakan jenis yang paling sukar untuk didapatkan, menyebabkan SG jenis ini terlalu mahal dalam pasaran hingga mencecah ribuan ringgit. Jenis albino memiliki warna putih pada seluruh bagian tubuhnya, sesuai dengan namanya albino. Tidak ada tompokan corak warna sedikitpun pada bagian tubuhnya. Hanya terdapat pada bagian kepalanya saja, itupun juga tidak terlalu jelas. Matanya berwarna merah, sedangkan jenis SG yang lain memiliki mata berwarna hitam. Oleh sebab keunikannya itu, tidak hairanlah jika harga SG jenis albino antara SG yang paling mahal.
ALBINO

No comments:

Post a Comment

TIPS DAN TEKNIK2 MENJINAKKAN SUGAR GLIDER ANDA

ANTARA TIPS YANG BOLEH DIGUNAKAN DALAM MEMBANTU MENJINAKKAN SUGAR GLIDER AGAR MENJADI JINAK ADALAH SEPERTI BERIKUT: 1- letakkan cage su...