Thursday 23 March 2017

SUGAR GLIDER DAN CARA PEMAKANANNYA

Sugar Glider yang dipelihara oleh manusia memerlukan buah-buahan dan sayur-sayuran segar, begitu juga dengan sumber protein seperti telur, daging dan serangga. SG memerlukan kandungan protein dalam menu hariannya andata 25 - 30 %.

Buah dan sayuran segar adalah makanan wajib untuk seekor SG. Tidak hanya untuk memenuhi keperluan nutrisi. Buah dan sayur juga merupakan kegemaran mereka. Jika kita sering memberikan buah yang berbeza- beza sudah tentu akan membuat SG sgembira. SG, sesuai dengan namanya, lebih menyukai buah kerana rasanya manis. Setiap SG  memiliki selera yang berbeza-beza mengikut buah yang mereka gemari.

Dalam memilih buah dan sayur untuk diberikan kepada SG, kita haruslah mengetahui kandungan kalsium (Ca) dan fosfor (P) dalam buah atau sayur tersebut. Fosfor berfungsi untuk membantu penyerapan kalsium dalam tubuh SG. Pembahagian ratio untuk kalsium : fosfor (Ca:P) untuk SG adalah 2:1 dimana 2 adalah kandungan kalsium dan 1 adalah kandungan fosfor. Semakin tinggi kandungan kalsium dan semakin rendah kandungan fosfor adalah lebih baik buat SG. Betik adalah salah satu buah terbaik untuk diberikan kepada SG setiap hari karena kandungan kalsiumnya yang tinggi.

Dalam memberi buah untuk SG, pastikan kita menggunakan buah segar yang telah dicuci bersih untuk menghindari adanya sisa pestisida atau bahan kimia lain pada kulit buah tersebut. Jangan menggunakan buah segera karena memiliki risiko kandungan bahan pengawet kimia yang berbahaya untuk SG. Bahan kimia tersebut akan mengakibatkan masalah fatal! Ingat wahai pemilik-pemilik SG sekalian, tubuh mereka sangat kecil, oleh karena itu walaupon sedikit saja bahan kimia boleh membuatkan SG keracunan. Buang buah yang tidak dimakan setelah 8-12 jam, jangan biarkan SG kita makan buah atau makanan yang telah basi.

Kebiasaannya SG akan mengigit-gigit buah dan menghisap cairan buah tersebut, kemudian membuang ampasnya. Hal ini terjadi karena di alam mereka, SG terbiasa memakan cairan seperti nektar bunga, getah pohon yang manis (akasia, dll) dan juga cairan tubuh serangga. Jika kita tengok SG kesayangan kita melakukannya, ketahuilah bahwa ini adalah perkara normal.

SG sangat menyukai makanan manis, namun bukan bererti semua makanan manis baik bagi mereka. Jangan sesekali kita memberikan makanan manusia pada SG kesayangan. Terutama makanan seperti gula, coklat, susu sapi, nasi, bubur dan nestum! Gula mengandungi banyak karbohidrat tetapi sangat sedikit atau tidak mengandung nutrisi lain yang diperlukan oleh seekor SG (seperti kalsium, vitamin, protein). Sudah tentu  SG akan menyalami kekurangan nutrisi (protein, kalsium, vitamin) yang SG perlukan. Coklat dan susu sapi sebaiknya tidak diberikan pada SG. Coklat beracun bagi SG dan dapat menyebabkan kematian, manakala susu sapi mempunyai kandungan laktosa tinggi, yang dapat menganggu pencernaan SG. Bergantung juga pada SG, tidak semua SG terkesan dengan susu sapi yang boleh menyebabkan gangguan pencernaan seperti diare, tubuh SG akan membengkak, mengeras dan membawa kepada kematian! Selain daripada itu bawang adalah makanan beracun bagi Sugar Glider. Elakkan dari memberikan bawang, atau makanan lain yang mengandung unsur bawang pada Sugar Glider. Jika ingin memberikan susu untuk Sugar Glider, berikanlah produk susu yang memang difomulasikan khusus untuk haiwan ini.

No comments:

Post a Comment

TIPS DAN TEKNIK2 MENJINAKKAN SUGAR GLIDER ANDA

ANTARA TIPS YANG BOLEH DIGUNAKAN DALAM MEMBANTU MENJINAKKAN SUGAR GLIDER AGAR MENJADI JINAK ADALAH SEPERTI BERIKUT: 1- letakkan cage su...